Het Andere Atelier

Parcours

Vorst

Vorst

Wandeling door de Union wijk.

Een wijk waar het mobiliteitsbeleid de handelaars niet kan bijbenen.

Dankzij voetbalploeg Union Saint-Gilles heeft haast iedereen de afgelopen jaren de naam ‘Union’ leren kennen. Terecht volgens ons, want onze lokale voetbalploeg wordt door vriend en vijand erkend als een gezellige en sympathieke familieclub.
Wat de meeste mensen echter niet weten is dat ook de omliggende buurt de laatste jaren snel van gelaat verandert en dat de ene na de andere lokale handelszaak verschijnt.

Zo vestigden zich er op enkele jaren tijd een nieuwe koffiebar, een kaaswinkel, een café met uitsluitend lokale bieren, een boekenwinkel, een coöperatieve kruidenierszaak, meerdere bio-winkels, restaurants en bistro’s …
In de stijgers staat bovendien ook een artisanale bakker. En kwatongen beweren dat zelfs Fernand Obb er met haar overheerlijke garnaalkroketten binnenkort zal neerstrijken!

Genoeg om te ontdekken dus op deze wandeling? Zeker als je benieuwd bent op welke manier je deze handelszaken het gemakkelijkste kunt bereiken en als je benieuwd bent of de verkeersituatie is aangepast aan de noden van de wijk.

De wandeling gaat van start aan de Van Volxemlaan 71, ter hoogte van de handelszaak Tram[e], de boekwinkel die tevens een delicatessenwinkel en café is. Als dat niet kan tellen! Eindigen doen we in de Pierre Decosterstraat 109, alwaar café Dekkera gelegen is en waar de wandeling kan beëindigd worden met een apréro in de vorm van een lokaal biertje.

Doel van de wandeling? Aantonen hoe rijk de wijk is aan lokale handelszaken, maar anderzijds er ook de aandacht op vestigen hoe het mobiliteitsbeleid achterop hinkt in de wijk waardoor de klanten niet de infrastructuur krijgen die ze verdienen.

We starten onze wandeling in de Van Volxemlaan. Een prachtige laan met statige herenhuizen en in het midden een hoge bomenrij. Een laan ook die de verbinding maakt met Sint-Gillis, het Zuidstation en het centrum van Brussel. Voor sommige modi toch, want helaas zijn de voetpaden op deze as niet steeds optimaal en ontbreken fietspaden zelfs volledig.

Ondanks dat het Gewestelijk Mobiliteitsplan Good Move voorziet dat belangrijke auto-verbindingswegen moeten voorzien in afgescheiden fietspaden en ondanks een petitie voor fietspaden op deze laan die meer dan 600 handtekeningen verzamelde werden werken van Vivaqua die 4 jaar in beslag nemen niet aangewend om een afgescheiden fietspad aan te leggen. Ook in het net goedgekeurde gemeentelijke mobiliteitsplan heeft de Gemeente niet het voornemen fietspaden te voorzien op deze laan. Onbegrijpelijk dat nagelaten wordt hier veilige fietsinfrastructuur te voorzien, want vraag een fietser in Vorst hoe hij het snelst in het centrum van Brussel geraakt en hij zal de Van Volxemlaan als antwoord geven.

Vervolgens slaan we Bondgenotenstraat in. Deze straat loopt parallel met de Van Volxemlaan. Ondanks dat de Van Volxemlaan is voorzien als doorgangsas voor auto’s maakt de huidige verkeersinrichting mogelijk dat de Bondgenotenstraat dienst doet als sluiproute voor automobilisten die de verkeerslichten op de Van Volxemlaan willen omzeilen. Op die manier worden talloze voetgangers en fietsers in gevaar gebracht die zich in deze straat met haar vele opeenvolgende kruispunten willen begeven. Op weg naar school hou je je kinderen in deze straat dus maar beter dicht bij je in de buurt en ook als je ze met de fiets wil sturen kan je maar beter twee keer nadenken. Jammer, want deze straat heeft het potentieel om een ware wandel- en fietsas te zijn en tevens een aangename verblijfsruimte gezien de vele lokale handelszaken die er recentelijk opduiken. Helaas, in haar pas aangekondigde nieuwe circulatieschema voorziet de Gemeente niet minder maar net méér transitverkeer in deze straat.

Na de Bondgenotenstraat zakken we af naar het kruispunt van de Guillaume Van Haelenlaan met de Van Volxemlaan. Dit kruispunt herbergt op iedere hoek een handelszaak, gaande van een biowinkel en een Delhaize tot een koffiezaak en binnenkort ook een artisanale bakker.

Even na je cappuccino naar de biowinkel wandelen? Let toch maar op, want ook hier is de openbare ruimte voornamelijk ingericht op de auto. Ondanks dat de Guillaume Van Haelenlaan een lokale wijkweg hoort te zijn doorkruisen hier tot zo’n 10.000 voertuigen per dag de wijk.

Tijd om naar de Kaaswinkel te wandelen. We zouden daarbij ook nog even langs het centrum voor experimentele moderne kunst Wiels kunnen binnenspringen, of bij Cultureel Centrum BRASS of het gekende moeras nabij Wiels, maar bij het overschouwen van het kruispunt Wielemans-Ceuppens/Van Volxem besluiten we deze parels toch maar links te laten liggen.

Na de kaaswinkel wandelen we naar de pas geopende bio-delicattessenwinkel ‘Epicerie Horta’. Daarvoor volgen we de zonet aangehaalde Wielemans-Ceuppenslaan. Een heraanleg van deze laan werd door de meerderheid als prioriteit uitgeroepen voor deze legislatuur. Terecht, want deze belangrijke as die tegelijk een belangrijke commerciële functie behartigt, heeft dringend nood aan een eerlijkere verdeling van de openbare ruimte. Momenteel telt de straat 2 rijstroken en 4 parkeerstroken voor auto’s, maar geen fietspad en slechts te smalle en slecht onderhouden voetpaden. We wachten dan ook vol spanning op de heraanleggingsplannen, maar ze blijven ondertussen wel heel lang achterwege?

Om onze wandeling te beëindigen begeven we ons naar het gezellige lokale biercafé Dekkera.

Hiervoor wandelen we langs de Guillaume Van Haelenlaan. Zoals eerder aangegeven valt er nog heel wat te verbeteren op deze laan, maar er valt ook hoop te putten als we over dit gedeelte van de laan wandelen.

Immers, een 100-tal burgers vormden hier ruim een jaar geleden zelf een menselijke ketting om zo meer verkeersveiligheid en een afgescheiden fietspad te vragen voor de laan. Prompt kwam er op een gedeelte van de straat een fietspad, aangevuld met berlijnse kussens en snelheidscamera’s!

Als u van ludieke acties voor meer verkeersveiligheid houdt dan bent u in de Union wijk overigens op het goede adres. Of wat dacht u van de surrealistische tekening die onlangs opdook op de Brusselsesteenweg of de oversteekactie van zo’n 2 jaar geleden? Dat smaakt naar meer. Proost!

Boots on the Ground

Tijdens onze ‘Boots on the Ground’ wandelingen gaan we in een wijk kijken hoe het er op een doordeweekse dag aan toe gaat qua verkeersinfrastructuur, -handhaving, -veiligheid, etc. Dankzij de uitleg van onze lokale gids, die ons leidt langs verschillende gekende (knel)punten in de buurt, ervaren de deelnemers uit de eerste hand hoe het zit met de situatie daar en krijgen ze een beter inzicht hierdoor. Wat is prijzenswaardig, wat kan er beter en hoe kunnen we dit terugkoppelen naar het circulatieplan?

Programma:

10:00 Startpunt:
Van Volxemlaan 71 (Tram{e})

12:00 Aankomstplaats:
Pierre Decosterstraat 109 (Dekkera)

Inschrijven:

Inschrijven kan via deze link.