Het Andere Atelier
–
Parcours
Schaarbeek
Schaarbeek
Route
We beginnen onze tocht in het midden van het Liedtsplein, het kloppende hart van de Brabantwijk maar ook een plek waar vele samenlevingsproblemen in Schaarbeek samenkomen. Momenteel zijn er grote werken aan de gang voor de metro, wat de verkeerssituatie nog chaotischer maakt dan anders. Via de Gallaitstraat vervolgen we onze weg naar de Rubens- en de Vondelstraat. In deze woonwijk ten westen van het gemeentehuis vinden we een aantal verkeersfilters die vijftien jaar geleden aangelegd werden, lang voor er van Good Move sprake was. We bekijken wat de logica was achter de toenmalige plannen en of ze er effectief in slagen sluipverkeer tegen te houden. In de Rubensstraat maken we kennis met het comité Rubens 2030, dat meer maatregelen wil om doorgaand verkeer te verminderen in de straat.
We wandelen door naar het Paviljoenplein, een plaats vol levendige winkels maar met een van de meest ondoorgrondelijke kruispunten van het gewest. Hier komt binnenkort een filter die de twee belangrijkste verkeersstromen gaat scheiden. We lopen de wijk in richting Stephensonplein, dat dankzij het nieuwe circulatieplan verkeersluw zal worden en een nieuw park krijgt. Dat wordt hoog tijd, want momenteel is het vanuit deze buurt meer dan een kwartier wandelen naar de dichtstbijzijnde groenruimte.
Van hieruit klimmen we naar boven richting Colignonplein. Schaarbekenaren zullen zich misschien nog herinneren dat het comité Imagine Colignon jarenlang ijverde voor een parkingvrij plein voor het gemeentehuis. In 2019 koos de gemeente voor een compromis waarbij een klein stuk autovrij werd gemaakt maar het grootste deel van de parking bleef bestaan. De Koninklijke Sint-Mariastraat, die van hieruit naar de Sint-Mariakerk loopt, is net heraangelegd. Ze is nu enkelrichting en aan weerszijden voorzien van fietspaden.
Nog iets hoger ligt de Haachtsesteenweg, waar in november 2017 Stephanie Verbraekel werd doodgereden. Dat vreselijke drama was het startschot voor de actiegroep 1030/0. We passeren langs het herdenkingsmonument dat op deze plek werd gecreëerd door designer Jean-François D’Or. Ook in deze straat werden recent grote aanpassingen gedaan.
Vandaaruit is het afdalen richting het befaamde Josaphatpark, waar op zonnige dagen half Schaarbeek bijeenkomt. We lopen door de Louis Bertrandlaan, een van de mooiste architecturale parels van Brussel met een ongelooflijke staalkaart aan fin de siècle-architectuur. De laan wordt binnenkort heraangelegd en dat lokt, zoals te verwachten, heel wat discussie uit.
Na een bezoekje aan de mast van Lalaing, een kunstwerk van wereldniveau dat enigszins verloren midden op een rond punt staat, komen we aan de Van Vollenhovenlaan. Die laan, die dwars door het park loopt, werd in 2020 definitief autovrij na een paar geslaagde acties van 1030/0. Met haar helling naar beneden en flauwe bocht is zij momenteel het favoriete fietsparcours van heel wat Schaarbeekse kinderen. We maken nog een korte wandeling langs de Azalealaan, vorig jaar heraangelegd in het kader van de eerste fase van Good Move en sluiten af met een drankje in La Laiterie, prachtig gelegen in het midden van het park!
Boots on the Ground
Tijdens onze ‘Boots on the Ground’ wandelingen gaan we in een wijk kijken hoe het er op een doordeweekse dag aan toe gaat qua verkeersinfrastructuur, -handhaving, -veiligheid, etc. Dankzij de uitleg van onze lokale gids, die ons leidt langs verschillende gekende (knel)punten in de buurt, ervaren de deelnemers uit de eerste hand hoe het zit met de situatie daar en krijgen ze een beter inzicht hierdoor. Wat is prijzenswaardig, wat kan er beter en hoe kunnen we dit terugkoppelen naar het circulatieplan?
Programma:
10:00 Startpunt:
Place Liedts
12:00 Aankomstplaats:
Josaphatpark
Inschrijven:
Inschrijven kan via deze link.