Het Andere Atelier
Lezing
Publicatie
Publicatie Het Andere Atelier 2022
De circulatieplannen zijn en blijven een belangrijk politiek thema in veel Brusselse gemeenten. Ze roepen ook veel reacties op bij het publiek. Er zijn voorstanders en tegenstanders die vaak lijnrecht tegenover elkaar staan. Dat hoort bij een democratie, maar soms merken we dat er geen dialoog meer mogelijk is, dat er verkeerde informatie circuleert. Daarom is het nodig om iedereen weer te betrekken bij de autoluwe wijken, met een breed maatschappelijk debat, goede informatie en een focus op de voordelen van de plannen.
Met het Andere Atelier wilden we hier een bijdrage aan leveren: we organiseerden in 2022 wandelingen, lezingen en een creatief ontwerpatelier over de circulatieplannen. Nu hebben we ook een publicatie uitgebracht, de weerslag van onze activiteiten. Wij geloven dat autoluwe wijken Brussel veiliger, gezonder en aangenamer kunnen maken. We hopen met deze publicatie beleidsmakers en burgers te inspireren.
De wandelingen: boots on the ground
Participatie was een sleutelrol in het Andere Atelier. Burgers, collectieven, organisaties en experts deelden hun mening bij deze evenementen. Lokale gidsen van Heroes for Zero namen ons mee door Molenbeek, Schaarbeek, Sint-Agatha-Berchem en Vorst om te laten zien hoe het gesteld is met de verkeersveiligheid. We zagen er de gevaarlijke situaties en we deden concrete voorstellen voor verbetering, met ontwerpbeelden die laten zien hoe het beter kan.
De lezingen: sticky issues
We stelden vast dat er een aantal vragen rond circulatieplannen steeds weer opduiken: Leiden circulatieplannen tot meer verkeer op de grote verkeersassen? Zijn circulatieplannen nadelig voor de lokale handel? Belemmeren autoluwe wijken personen met een beperking?
We gaven het woord aan drie experts voor een antwoord: econoom en stedenbouwkundige Frédéric Héran, ingenieur Mathieu Chassignet en beleidsadviseur Dorien Meulenijzer.
Het Horizon Atelier
Het Horizon Atelier verzamelde alle informatie van de wandelingen en lezingen en maakte beelden. Deze visuele ontwerpen tonen hoe het anders en beter kan op de probleemplekken van de wandelingen.
Conclusies
We kwamen tot drie conclusies uit ons traject:
- Met ambitieuze beslissingen hoeven de grote assen niet onleefbaar te worden.
- De handel kan bloeien dankzij autoluwe wijken.
- Ook voor mensen met beperkte mobiliteit kunnen de circulatieplannen een meerwaarde zijn als er met hen rekening gehouden wordt.
Hier kan je onze eindpublicatie downloaden: hetandereatelier_nl.pdf