Het Andere Atelier
–
Parcours
Molenbeek
Molenbeek
Introduction
Voor deze wandeling leidt "1080 for ZERO" ons tijdens de eerste schooldag langs de verschillende Zomerstraten van Open Streets in de Maritiemwijk van Sint-Jans-Molenbeek. We kijken naar een paar mooie initiatieven die het verkeer ter plekke veiliger hebben gemaakt, maar we passeren ook straten en wegen waar het voor de fiets en voetganger soms opletten geblazen is.
Route
We starten vlakbij metro Belgica aan de de ingang van Park L28, een nieuw, langwerpig park langs het oostelijke ringspoor (Lijn 28). Deze broodnodige groene ruimte leidt ons naar het gloednieuwe Pannenhuispark en het park van Tour & Taxis, maar wij volgen de drukke, fietspadloze Belgicalaan naar beneden en komen meteen aan een problematisch kruispunt met de Jean Dubrucqlaan. We steken die over en volgen naar rechts. Deze populaire racebaan is dringend aan heraanleg toe.
De eerste straat links brengt ons naar de Maasstraat die de eerste week van augustus omgetoverd werd tot een baken van rust in het kader van OpenStreets Mariti-e-m-e. Dit op eerste zicht rustige straatje heeft veel last van transitverkeer richting Jubelfeestlaan. De zomerstraten in deze wijk in combinatie met de hete zomer hebben ook het chronisch gebrek aan bomen en hun verkoelende schaduw blootgelegd.
We lopen door tot op de gezapige Bevrijderssquare waar het voormalige gebrek aan bomen wordt opgevangen. De Jubelfeestlaan is het toonvoorbeeld van een mooie, brede stadsboulevard met veel groen. Bij een grote bouvelard met lanen hoort per definitie een mooi afgescheiden fietspad anno 2022. Niet in Molenbeek dus...
We steken de drukke boulevard over en nemen de Picardstraat, de allereerste zomerstraat van de Maritiemwijk. Hier zouden ze toch een knip mogen invoeren, nietwaar?
Het kruispunt met de Vanderstichelenstraat en de Laekenveldstraat is een waar kluwen waar voorrang van de sterkste heerst, hoewel hier echter ook schoolgaande kinderen en fietsers voorbij moeten. We volgen de Vanderstichelenstraat en nemen de eerste straat rechts naar het Saint-Rémy park, een mooi voorbeeld van hoe een drukbevolkte wijk met weinig groen en een minimum aan sport- en speelgelegenheid toch wat ademruimte kan geven aan de buurt.
Via de Opzichterstraat zakken we naar de Vandenboogaerdestraat, die nemen we links tot aan het volgende kruispunt. De filter die we daar te zien krijgen werd op 5 augustus geplaatst om het doorgaand verkeer uit de wijk te weren. Na drie maanden zullen de filter en de eenrichtingsstraten geëvalueerd worden. We lopen verder tot aan de Picardstraat en volgen die naar rechts. Hier wordt het fietspad door de garagisten gebruikt als gratis parkeerplaats voor wagens die op herstelling wachten. Nochtans is hier ruimte zat voor een degelijk afgescheiden fietspad. Het is wellicht nog enkele jaren wachten voor de aanleg van tramlijn 9 en de heraanleg van deze drukke sluipweg. Op het einde van de Picardstraat ligt de nog drukkere Havenlaan. Aan de overkant zal de Susan Danielbrug vanaf oktober nieuwe mogelijkheden bieden voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer richting Noordstation.
We volgen het fietspad langs het kanaal richting Sainctelette. Opletten hier dat je niet omvergefietst wordt, want dit gedeelde fiets-en wandelpad is veel te smal voor de duizenden fietsers en wandelaars die hier dagelijks passeren. Vanuit de politieke hoek wordt weleens gezegd dat hier de fietsers een gevaar voor de voetgangers zijn, maar over de plaats van de auto’s wordt dan weer geen woord gerept.
Sainctelette is het schoolvoorbeeld van hoe het niet moet. Hier wil je je tiener niet alleen over laten steken, niet te voet en al zeker niet met de fiets. Zowel de auto als openbaar vervoer zijn dominant aanwezig. We volgen rechts de Leopold II laan. Te gek voor woorden dat dit verlengde van de Kleine Ring nog geen echt fietspad heeft. Plaats genoeg nochtans. Ook gek dat er nog zoveel ruimte is voor wagens terwijl er een ondergrondse autostrade is. De ziel van Expo 58 heerst hier nog, al is het viaduct van toen wel afgebroken. Deze voormalige chique laan zou toch wat van zijn cachet van weleer kunnen herwinnen met extra ruimte voor actieve weggebruikers...
Het volgende kruispunt, aan metrohalte Picard, is nog een magnifiek exemplaar van hoe het niet moet, inclusief verkeersagressie. Een rondpunt zou hier beter ogen. We nemen de Ribaucourtstraat rechts en komen aan de kers op de taart van de wijk, het pleintje voor L'Authentique. Door een knip in de Opzichterstraat hebben ze de wijk een nieuw centrumplein gegeven: ademruimte voor voorbijgangers en bewoners met een terras voor de horecazaken. Een perfect voorbeeld van wat een goedgeplaatste filter kan bewerkstelligen.
Boots on the Ground
Tijdens onze ‘Boots on the Ground’ wandelingen gaan we in een wijk kijken hoe het er op een doordeweekse dag aan toe gaat qua verkeersinfrastructuur, -handhaving, -veiligheid, etc. Dankzij de uitleg van onze lokale gids, die ons leidt langs verschillende gekende (knel)punten in de buurt, ervaren de deelnemers uit de eerste hand hoe het zit met de situatie daar en krijgen ze een beter inzicht hierdoor. Wat is prijzenswaardig, wat kan er beter en hoe kunnen we dit terugkoppelen naar het circulatieplan?
Programma:
18:30 Startpunt:
Park L28 (metro Belgica)
20:30 Aankomstplaats:
Metro Ribaucourt
Inschrijven:
Inschrijven kan via deze link.